
Street Roots •  Aug. 21-27, 2015 News Page 5

RATHER, from page 5
Journalists are also reluctant to ask hard 

questions closer to home — particularly 
about special interest money in Congress, 
and throughout Washington.

“While sporadically there is some 
coverage of it, there’s not the persistent, 
constant coverage,” Rather says.

Meanwhile, campaign contributions 
continue to rise. Rather estimates that they 
will hit $5 billion this presidential campaign. 
“Who’s going to give it? To whom are they 
going to give it? And what do they expect to 
get for it?”

Journalists are running scared, he argues. 
“As long as you move with the herd, move 
with the ‘approved’ narrative, you’re not 
going to get in trouble. But if you break out 
from the herd, if you go against the 
‘approved’ narrative, the retribution can be 
quick, and powerful.”

For American journalists — and those 
around the world — Watergate remains a 
high water mark of the industry’s ability to 
hold the powerful to account. At thè time, 
Rather was CBS News’ White House 
correspondent and was at the forefront of 
the coverage of the criminal scandal, which 
eventually toppled Nixon.

In his autobiography, “Rather Outspoken: 
My Life in the News,” Rather writes that 
prior to the break-in at the Democratic 
National Committee’s Watergate 
headquarters in Washington D.C., his house 
was broken into. Nothing was taken, but 
Rather’s files were rummaged through, and 
his family was warned by the wife of a 
Republican senator that the incident could 
have been politically motivated.

Twp jgnonths later,lhe Watergate crisis 
detonated. Despite Rather’s unnerving . 
experience, he reported the story and asked 
tough questions of the Nixon administration. 
He refused to be intimidated, but he doesn’t 
see himself as a courageous individual.

“I have no illusions of myself,” Rather 
says. “Overwhelmingly, most of the time I 
haven’t been as courageous as I should have 
been.”

Rather worked at CBS News for more 
than four decades, but in 2004 he began to

notice an ominous change in the culture of 
the network. He and his colleagues were in 
the process of breaking the story of U.S. 
military officials committing human rights 
violations against detainees at Abu Ghraib 
Prison in Iraq.

“It was a very difficult story to cover, one 
of those stories that I 
found myself in the 
early stages saying, ‘I 
hope (we) get told 
that this is not true,’”
Rather says. “But 
developing that story, 
and trying to get the 
story on the air, for 
the first time in my 
time at CBS, I began 
to say to myself,
‘something has 
changed here.’

“This was by any 
objective analysis, a 
major story. To have a 
worldwide break on 
that kind of story, what news organization 
would pause?

“The CBS of (Edward R.) Murrow, and 
the CBS of Will Paley... they would have 
hated the story for what it was, but they 
would have said really quickly, ‘this is a 
story that needs to go on the air, and it 
needs to go on the air now.’”

Unfortunately, Rather says, William Paley 
no longer owned CBS. Sumner Redstone 
had taken over the organization when it 
merged with Viacom in 2000 and his news 
philosophy was very different than that of 
Murrow, Paley,.. and Rather.

“We eventually'got the Abu Ghraib story 
on the air because some of our sources 
began to say, ‘Listen, if you’re not going to 
run it, we’ll go elsewhere,” Rather says. 
“But then, very quickly behind that, came 
the Bush National Guard story.”

And with it, the end of Rather’s time at 
CBS News.

Rather’s story alleged that President 
George W. Bush used his father’s influence 
as a prominent Texas congressman to get 
him placed into a ‘champagne unit’ in order

"Instead at sending reporters 
la Afghanistan, ar to Yemen, or 
to Somalia... it's  much easier to 
last pat fear people in  a roam 
ta shoal at one another ahoat 
what's happening. And by the 
way, a ll too alien those people 
in  the room shoaling at one an­
other have never been to those 
places."-

to avoid combat during the Vietnam War, 
only to go AWOL from the unit for about a 
year with no explanation. The story ran in 
September 2004, in the midst of a heated 
presidential campaign between Bush and 
Massachusetts Sen. John F. Kerry (who had 
been a Navy speedboat captain on the

Mekong Delta).
The story

exploded. Accusations 
were made that the 
documents Rather 
had used were forged, 
and his source later 
admitted that he lied 
to him. While Rather 
says that all of the 
other evidence he 
used still supported 
the facts he reported, 
he apologized on the 
air.

A year after 
reporting the story, 
he announced-his

retirement from CBS News, departing the 
network in 2005. He had been its anchor for 
24 years. He later sued Viacom and CBS 
News executives, alleging that they made 
him the scapegoat in the Bush National 
Guard story, but his case was dismissed.

Rather says that in the case of the Bush 
Air National Guard story, CBS abandoned its 
long-held tradition of defending their 
reporters and their work and left him out to 
dry.

“The history and tradition of CBS News is 
that it stood behind its reporters and their 
stories,” Rather says. “Murrow with 
[Joseph] McCarthy, Murrow and smoking, 
Murrow and Harvest of Shame: these are 
stories that gave the corporate side of the 
network difficulty, but the point is, they may 
not have liked them, but they backed them.

“Coverage of the civil rights movement, 
coverage of the Vietnam War, the Watergate 
period... It was the history and the 
tradition,” Rather says. “It was what made 
CBS News the great worldwide news 
organization.”

Despite everything that happened, Rather

says the basic facts of the Bush story were 
accurate, and that he still stands by the 
story today.

“I made a mistake; I make a lot of 
mistakes (but) the Bush story was true.”

Ahead of the release of “Truth,” the 
movie that tells the story of his downfall, 
Rather says things may have ended 
differently had he seen the way the wind 
was blowing sooner. “I didn’t recognize it 
soon enough, I didn’t recognize the depths 
of it soon enough. And when it came time to 
respond to it, in the wake of the Abu Ghraib 
and the Bush story, I wasn’t quick enough, 
smart enough, or good enough to mount the 
kinds of response that might have headed it 
off.”

The film is based on the memoir of 
former 60 Minutes Producer Mary Mapes,
“ Truth and Duty: The Press, the President, 
and the Privilege of Power.” For fans of heroic 
liberal journalists kicking against the 
system, the casting of Redford will recall the 
classic film of the Watergate affair, 1976’s 
All the President’s Men, in which Redford 
starred as Bob Woodward and Dustin 
Hoffman as Carl Bernstein. Having spoken 
to the dashing Redford about the film,
Rather told the New York Post that the 
casting has made him feel “humble”.

All the President’s Men was the 
inspiration for thousands of young people to 
become investigative journalists, to follow in 
the footsteps of The Washington Post’s 
courageous Woodward and Bernstein. It 
remains to be seen whether “Truth” can 
similarly help reinvigorate the industry that 
Rather loves.

Whatever the response to the movi,e, 
Rather has already distinguished himself as 
one of the most influential journalists of our 
time. “I enjoy a great deal about what I do,” 
he says. “I have a passion for work. I have a 
lot of flaws, and may have made mistakes, 
but I have a great passion for covering 
news.”

Courtesy of INSP News Service www.INSP. 
ngo /IN SP

Where senior and disabled adults 
receive the care and respect they deserve.

Call us for more information
(503)223-2144

1337 S.W. Washington, Portland, OR 97205
www.tafthome.org

http://www.INSP
http://www.tafthome.org

