
street roots
April 1, 2010

IN LOCAL 
NEWS ...

■ The Willamette Week exposed Street 
Roots for attempting to rob homeless 
people of 25 cents a paper, while the 
other 75 cents was being used to go 
toward the undeserving poor. The 
newspaper published two articles this 
past year that uncovers SR working with 
people without homes who are dealing 
with addictions and people dealing with 
mental health issues. The paper’s 
in-depth reporting on the subject matter 
also determined that SR works with 
people with disabilities, determining that 
SR could no longer be trusted to work 
with people, unless they were in fact, 
down and out.

■ The Portland Mercury along with lefty 
activists accused SR and the Business 
Alliance of moonlighting after dark and 
plotting to destroy all that was good 
downtown. The Mercury also editorialized 
that SR was probably to blame for most 
of the laws created by City Hall targeting 
homeless people. “They’re advocacy 
efforts this past year have just sucked,” 
said the Mercury’s British News Editor. “I 
have two sources that tell me they’re 
sleeping with the enemy.”

■ The Oregonian’s publisher told readers 
that the newspaper’s lack of coverage on 
why Portlarid’s homeless poputationwas’ 
growing due to the lack of housin^was 
balanced this past year with in-depth 
reporting on how 21,000 pairs of socks, 
1,400 toothbrushes, and 1,000 new coats 
were going to help the homeless in the 

region.

■ The Portland Tribune profiled chronic 
homelessness and panhandling in an 
in-depth article that found many 
individuals living outdoors actually want to 
be homeless, voluntarily giving up 
everything they own and their kids to 
sleep on the streets. One business owner 
told the Tribune that the homeless people 
panhandling in front of his store told him 
that, “Living with rats in the rain under 
threat of violence and disease was fun,” 
and then asked him for a dollar to buy 

drugs.

■ The Portland Business Journal ran five 
news stories this past year on 
homelessness — all after the Business 
Alliance called and asked them to cover 
the subject matter. Portlanders were able 
to read the first half of all five articles, but 
due to an online subscription model and 
an overpriced product, readers 
determined the last part of the articles 
didn’t really matter much;

■ An independent consulting firm looked 
at homeless coverage by TV news 
stations in Portland over a one-year 
period. The firm found that the news 

. stations combined ran a total of 37 news 
stories on homelessness from January to 
December of 2009. The firm also found 
that no one inside the city proper actually 
paid attention, and even fewer polled said 

they cared.

Media executives whistle optimistic tune past graveyard
BY FANTASIA

AVAILABLE FOR ALL 
YOUR TYPING NEEDS

I
n cafés, pubs and back patios across 
Portland, writers and editors are 
struggling to decide their course in the 
changing economy of journalism.

Various social groups have convened to 
explore news, incubators and nonprofit 
possibilities for Web sites that would , 
incorporate citizen journalist as well as 
press-pass-carrying reporters and editors, 
many hoping to find a steady paycheck at 
the bottom of the glass.

Whatever model this “new journalism” 
will take, it sure as hell won’t be a 
newspaper, members have twittered among 
their goups.

Only last year, newspapers were 
reporting their omnipresence despite talk 
in the board rooms that online news' 
services and independent media could soon 
creep into their market As a result, 2009 
was a busy year for newspapers as they 
consolidated news and advertising efforts 
across the country to better leverage their 
core strengths.

News Corp. (Fox Network) announced in 
July it was buying the McClatchy Corp. 
(The Olympian, Tacoma News Tribune), 
then unloading McClatchy’s Knight-Ridder 
acquisitions from a few years ago to the 
Tribune Co. In August, News Corp, 
announced it was merging with the Tribune 
Co. and absorbing its assets into Fox News., 
essentially buying but the struggling 
Chicago-based corporation. That news was 
shortly followed by.News Corp.’s 
announcement that it will be selling off a 
portion of Tribune’s Thompson-Reuters 
acquisitions of the past decade to Gannett 
Corp., (Salem Statesman-Journal) which 
was recently acquired by News Corp, and 
subsequently reorganized as a limited 
liability corporation under Direct TV, the 
nation’s largest satellite TV system. Direct 
TV is owned by Rupert Murdoch, owner of 
News Corp.

“Now we are aligned to weather the 
changing marketplace,” said Murdoch, 
Skyping from his chalet in Switzerland. “We 
have never, and will never, waiver from our 

This woman works - 

- So does Street Roots

commitment to put in print for the 
American people what’s important, when 
it’s important and how to vote on it”

No official reduction figures have been 
released, but Twitterer ©datelinedeath 
reported soon after the changes that more 
than 32,000 journalists already have been 
“retired” from McClatchy Corp., via 
Tribune Co., via News Corp, via Gannett 

‘’viaDirect TV aS op press‘to can 
read the transcript of newsroom 
discussions during the layoffs through the 
live blog mymediamattersmost.com.)

Another 12,000 employees are shivering 
at their ergonomic keyboards.

“This is an exciting time to be in­
newspapers,” says Rudy Sukitup, vice 
president of “American Idol” promotions 
for Direct TV, as reported on the blog www. 
papercuts.wordpress.com. Among* the 
changes made by News Corp, is that now 
all news editors will report to their regional 
executive directors of promotional 
advertising. “It just seemed to make sense 
to put into policy what we’ve been doing all 
along.”

Apparently, those synergies have been 
spent. Monday, News Corp, reported it was 
selling its McClatchy holdings to Gannett, 
but later rescinded the offer after learning 
it already owned Gannett. On Tuesday, 
News Corp, announced it would be 
unloading Gannett to Tribune Co., which is 
being dissolved into a wholly owned 
subsidiary of Direct TV, owned by News 
Corp.

“We’re responding immediately to the 
changing market,” said a nondescript white 
guy in a gray suit speaking in front of a 
microphone reporters were gathered 
around.

Meanwhile, The Oregonian owner 
Advance Corp, has become Facebook 
friends with Lee Enterprises, owners of 
Pulitzer Inc.

The Oregonian also announced it is 
sending pink slips to all J School seniors in 
an effort to thwart any misunderstandings 
about their prospects.

mymediamattersmost.com
papercuts.wordpress.com

