'CBS News' changes format to Rather-Chung team



NEW YORK (AP) — It's now "The CBS Evening News with Dan Rather and Connie Chung." Courage.

Rather wore charcoal gray. Chung wore red. They sat less than a foot apart, shoulder to shoulder, tightly framed.

"Good evening." Rather told viewers of the Tuesday evening newscast. Then, turning to his left, Rather smiled and touched the wrist of his co-anchor and said, "and ... welcome, Connie."

"Thank you, Dan," she said.

Rather and Chung previewed the program's top stories, she describing the lead story, a poll on President Bill Clinton's sagging political fortunes, and he headlining the Bosnia situation.

Then, when it came time to introduce the stories, he had the voice-over for the poll story and the on-air interview, and she introduced the Bosnia story.

It was big news for CBS, where Rather

has been sole anchor for 12 years. For the first time, Rather, 61, shared the *The CBS Evening News* set with Chung, one of television's most telegenic newswomen.

It's also the first time CBS tried dual anchors. The first network co-anchors were NBC's Chet Huntley and David Brinkley, who were teamed from October 1956 to July 1970.

The Big Three networks' only previous male-female pairing began in 1976 at ABC, with Harry Reasoner and Barbara Walters. It lasted three unhappy years and did not raise ABC's newscast from No. 3.

Chung, 47, longtime anchor of CBS' Sunday newscast, handled the network's Memorial Day broadcast alone. Rather and Chung had a midafternoon rehearsal Tuesday before the broadcast.

CBS says there won't be any big changes in the studio. Chung and Rather sat at the same desk, practically rubbing elbows.

And, when they closed the broadcast,

Chung thanked viewers on behalf of CBS News, turned to Rather and said, "Goodnight, Chet."

'Goodnight, David." he replied.

Laughter was audible on the set, and they patted each other's hands while the *CBS Evening News* logo was superimposed beside them and the broadcast faded to black.

The Huntley-Brinkley reference was a cute signoff at a network where Rather, trying to soften his prickly image with V-neck sweaters back in 1986, made head-lines by signing off with one word: "Courage."

The reasons for teaming the journalists up are as varied and numerous as the people who have commented upon it.

"This program is going to have a new infusion of teamwork." Rather told CBS affiliates at their meeting here last week. "It gives us increased flexibility, particularly the flexibility to hop on big stories."

Flexibility and big stories aside, higher ratings also are part of the picture. Under Rather, who succeeded Walter Cronkite, the No. 1 nightly newscast fell to No. 2, supplanted by ABC's World News Tonight.

On Madison Avenue, where ratings translate into advertising dollars, the teamup is viewed as a prescription for a show that has seen a slight erosion in its share of the evening news audience.

"If they were in a growth mode, they probably wouldn't have changed a thing," said Betsy Frank, a senior executive of the Saatchi & Saatchi advertising agency. "But they're not, so they did."

Advertisers and affiliates see the move as a chance to combine Rather's image as a trusted, if not beloved, newsman with Chung's softer, vivacious presence.

The media response to the teamup was mixed. TV Guide devoted its cover to Chung, asking "Does she have the stuff?"

"Despite 22 years as a network correspondent and three Emmy awards, her resume is still tainted with fluff," *TV Guide* said.

Listener unable to act against vulgar show

WASHINGTON (AP) — A listener offended by a National Public Radio broadcast of repeated cursing by John Gotti can't challenge a federal agency's refusal to act against the radio network, a court ruled Tuesday.

The case stems from a news report on the reputed organized crime leader's New York trial which aired on NPR's "All Things Considered" Feb. 28, 1989.

NPR excerpted a 110-word passage from a wiretapped phone conversation between Gotti and an associate in which Gotti "used variations of 'the f— word' 10 times," the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit noted in its decision.

"He used it to modify virtually every noun and in one instance even a verb (Tll f—ing kill you')," the panel wrote. "NPR made no effort, such as substituting bleeps for any or all of these references, to render the passage less offensive to persons of ordinary sensibility."

Peter Branton, a Lookout Mountain, Tenn., businessman, was offended by the broadcast and filed a complaint with the Mass Media Bureau of the Federal Communications Commission.

But the bureau took no action against NPR. And when Branton took his case to the commission itself, the FCC said "the tape was part of a 'bona fide' news story" that had in fact been introduced as evidence in the Gotti criminal trial.

For Branton to have "standing" to challenge the FCC's decision, he had to allege that he was injured by NPR's conduct and that the relief he sought — the FCC taking action against NPR — would redress that injury, the panel wrote.

The court said it is "speculative" whether reversing the FCC's decision would help "protect the petitioner from future exposure to broadcast indecency."

Branton "wasn't looking for a pound of flesh at all," said Washington-based attorney Ronald D. Maines, a communications lawyer who handled the case on a pro bono basis after Branton had pursued the complaint on his own for several years.

Maines said the issue "was a point about which reasonable people could differ. The FCC does have these indecency rules and one can make the argument that these rules were violated."

The decision written by Circuit Judge Douglas H. Ginsburg on behalf of himself and Judges James L. Buckley and Stephen F. Williams, focused on procedure — whether Branton could challenge the FCC decision, rather than on the indecency rules.

Boston newspaper rejects offer

BOSTON (AP) — The Boston Globe reportedly rejected a \$1.09 billion offer from The New York Times Co., and analysts say New England's largest newspaper can afford to play hard to get, anticipating more suitors may be in the wings.

"There are very few majormarket newspapers that are ever going to be for sale," said John Morton, a media analyst in Washington. "When one like this comes along, it's an extremely attractive proposition."

Family trusts that control 69 percent of the *Globe*'s parent company. Affiliated Publications Inc., expire in 1996, raising speculation that the newspaper might seek a merger before then.

Time magazine reported in its June 7 issue that The New York Times had been negotiating since January to acquire the Globe for \$1.09 billion, but The Wall Street Journal said Tuesday that Affiliated rejected the proposal.

Globe spokesman Richard Gulla and New York Times Co. spokeswoman Nancy Nielsen declined to comment Tuesday.

"The owners of Affiliated don't have to do anything right away," Morton said. "They can wait until the New England economy picks up and revenues pick up. There's even a possibility that the trusts can be extended."

Analysts agreed that New England's lingering recession makes it a good time to buy a newspaper but a bad time to sell one because the value of newspapers fall when their profits decline.

Revenue at the *Globe* fell 5.1 percent in 1990 and 5.6 percent in 1991, rebounding 5.4 percent last year to \$414 million, the *Globe* said.

Operating income rose 69.4 percent last year to \$30 million. the first increase in operating results since 1987, thanks in part to lower newsprint prices.

Affiliated reported first-quarter profits this year of \$5.6 million. The company's stock closed Tuesday at 13 1/6 on the New York Stock Exchange, up 3/4.

Meanwhile, an early retirement offer meant to trim the paper's payroll was accepted by 62 employees, but the 1,100 members of the company's biggest union have been working without a contract since 1990.

The union proposed Tuesday that negotiations resume June 16 to discuss health insurance deductions, a proposed lower wage structure for newly hired workers and the issue of hiring subcontractors for non-editorial functions. "We have said all along that they're trying to save money to make the *Globe* more marketable," said Robert Jordan, president of The Boston Globe Employees Association.

But the Globe already is an attractive target, said William R. Elfers, president of Community Newspaper Co., a subsidiary of the venture capital arm of Fidelity Investments, which has bought one small daily and 72 weekly newspapers in New England.

"The franchise that the *Globe* has today is nationally enviable, because the Boston marketplace, despite the severity of the recession, is still one of the most attractive demographic media markets in the United States," Elfers said.

Founded in 1872, the *Globe* is one of the last remaining major dailies not owned by a newspaper chain.

Its daily circulation is 505,000, making it the 12thlargest newspaper in the country, and the circulation of *The Sunday Boston Globe* recently reached a record 811,000, making it the ninth-largest.

Already, 18 cents of every advertising dollar in metropolitan Boston ends up at the Globe.

"And bear in mind," Morton said, "there aren't many newspapers left to be bought."



The Department of Leisure Studies and Services has purposefully scheduled classes to compliment the majority of the University of Oregon's Summer Session classes. Campus wide, more than 90 percent of classes are offered Monday through Thursday (or Friday). Each of the workshops start at 12:00 noon on Friday until 4:50 p.m.; 8:00 a.m. to 5:00 p.m. on Saturdays and Sundays. While the academic assignments vary, generally a paper or project report is assigned and due within two weeks of the completion of the workshop. The Environmental Awareness workshops give students a rare opportunity to truly understand the many facets of our region. Students will be close to the things they study: see, smell, hear and touch in order to gain a wide perspective and a magical appreciation for Oregon. Attendance and satisfactory completion of the assignment are mandatory to receive a passing grade. Following are one to two credit workshops currently offered in Leisure Studies and Services during Summer Session:

Studies and
Services
Workshops

for more information, olease, contact the Department of Leisure and Services (180 Esslorger Hall: x6-1028), Brochures wailtable on request.

	Environmental Awareness	Research AdolescentJuly 28-30 Substance Abuse	Recreation and Tourism
	Deschutes HeadwatersJune 10-13	Adult Child of AlcoholicsJuly 12-14	Leisure/Work MotivesJune 11-13
· ·	River RecreationJune 16-20	Alcohol College Student	Event ManagementJune 18-20
	DesertsJune 25-27	Drugs & SportsJuly 8-9	Consumer Behavior June 25-27
	Volcanic CascadesJuly 9-11	AAHE/BEST	International TourismJuly 2-4
S	Crater LakeJuly 16-18	OR Institute of Addiction Studies July 26-30	Computer Information July 9-11
	TidepoolsJuly 23-25	Conference at Lewis & Clark College	
	RiversJuly 30-August 1	Tobacco Prevention Conference, July 14-16	Systems in Tourism
	Dunes & Beaches August 6-8	Hazard	Festival ManagementJuly 16-18
	LakesAugust 13-15	Compulsive BehaviorConference, July 21-23	Delivering quality Leisure Services July 23-25
	Environmental Projects	Organization & OperationJune 28-30 Peer Helper	Canadian TourismJuly 30-August 1
and	WildernessAugust 27-29	Fetal Alcohol SyndromeJune 21-23	Oregon Tourism: IssuesAugust 6-8
and	Aubatana Ibua Associa Associa	Drug Abuse June 23-25	and Opportunities
ines.	Substance Abuse Prevention Program	Prevention Education	Sustainable Tourism August 13-15 and 20-22
	DARTJune 30-July 2	AIDS & Other STDsJuly 26-28	this is a 3 credit class

6 Oregon Daily Emerald Wednesday, June 2, 1993

THE REAL PROPERTY AND A RE