
FOCUS 

Many student newspapers have 
strange relationships with the peo- 
ple who control the newspaper's 
budget and, to some extent, editorial 
positions. At times, for various rea- 

sons, student governments, universi- 
ty administrators or faculty advisers 
attempt to control a newspaper’s 
content through prior censorship, by- 
removing editors they disagree with 
or through other, more subtle, forms 
of manipulation. Student journalists 
maintain, however, they art1 protect- 
ed by the First Amendment, which 
guarantees freedom of the press. 

Editors asked 
to resign posts 
By Bradley S. Altman 
■ The Oracle 
U. of South Florida 

The U. of South Florida Student 
Government Senate, citing biased cov- 

erage, sexism and alcohol abuse, asked 
the editorial staff of the student news- 

paper, the Grade, to resign this spring. 
Paul Kern, senate pro-tempore, wrote 

the resolution after students com- 

plained to him about Oracle coverage, 
he said. “The students feel the Oracle is 

lacking. We represent students.” 
“The intent of this resolution is to 

make the Oracle more receptive to stu- 
dents' needs,” Sen. David Ozner said. 
"We have a responsibility to lie on record 
and let them know we are dissatisfied.” 

Editor-in-Chief David Whitehead said 
he would not resign, nor would he ask Ins 
editorial staffto resign. "1 think we’re cov- 

ering the important things and our cov- 

erage has been fair,” he said. He said the 
editorial policy of the newspaper would 
not change because of the resolution. 

Not all senators agreed with the reso- 

lution. Thirteen senators voted for the 
resolution, nine senators voted against 
and 10 abstained. 

Faculty Adviser Rick Wilber said he 
does not think the resolution lsjustified. 
“1 think David Whitehead and his staff 
are doing a goodjob 1 support them fully. 

“It is unfortunate that Student 
Government became involved with the 
content of a student newspaper That is 

a strange thing for a student govern- 
ment to do.” 

PRESS CENSORSHIP 

GRANT r CAHMICMAEL. IH- iAhlA.N A-V Mt *, 

Editorial staff locked out of offices 
By Jonathan Levy 
■ T'he Daily Tartan 

Carnegie Mellon U. 

The Duquesne l' Student tiovemment Association suspended 
the student newspaper's constitution after an investigation the 
editors say started because tlie paper continued to run a family 
planning ad the association found inconsistent with the 
university's mission 

The SGA also changed the 

inerting witn l irumm Uidisc.iss mi'marges. niter me meeting, 
the SliA, citing a lack of coo|H*ration, upheld the suspension 

.•Vs the dispute continued, the Duke editorial board began 
publishing its issues off-campus as The Daily Free Dress 

Liter the S( 1A Executive Board voted unanimously to lift the 
suspension of the Duke's constitution, hut suspended Drumm 
from participation in the Duke's operation pending resolution 
of the charges brought against her 

In March 1989, the Duquesne 1' Judicial Board convicted 
Drumm with failure toobev 

locks on l he Duquesne Dukes 
office and refused to allow the 
staff to publish unless the editor- 
in-chief resigned. The publishing 
suspension was eventually lift- 
ed, but the editor was not allowed 

“Obviously, they have the right to elose down a 

student organization, but when the student govern- 
ment closes down the newspaper, that’s not right.” 

— Paul Kominos, Duquesne U. senior 

directives ot university olii 
rials and failure to follow 
university policy. She was 

acquitted on charges of theft 
of university policy, misuse 
of documents and tamper 

to return. 
The Duke ran the ad three 

times against SGA wishes. After the first time, SGA President 
[ lappy Meltzer asked Duke Editor Rebecca i )rumm not to run 

it again because it conflicted with the Catholic beliefs of the 
university, a private school in Pennsylvania. 

After the ad ran again, Meltzer stmt a letter toDrumm stating, 
“The ad should not reappear. It it does, the SGA will have no 

choice but to examine the operation of the student newspaper.” 
But Melzer said, "The suspension has nothing to do with the 

ads that appeared in print." He said the timing of the investi- 
gation was coincidental and that its focus was the existence of 
a Duke off-campus checking account and improprieties sur- 

rounding Drumm’s re-election as editor in March 1988 
Immediately after the SGA voted for suspension, it held a 

inf' with the I!Jon editorial 

elections. 
Drumm, who was scheduled to graduate last May, was sen- 

tenced to probation for one year or until graduation. She was 

also barred from participation in any student organization, 
including the Duke 

She acknowledges speaking with officials about the external 
bank account, but says they only asked, not ordered, her to 
move the money 'The Duke didn't feel we should move the 
funds on campus because.' the university could have complete 
control of them,” Drumm said 

Duquesne senior Paul Kominos feels the situation was han- 
dled improperly. “Obviously, they have the right to close down 
a student organization, but when the student government clos- 
es down the newspaper, that’s not right." 

News editor sues, newspaper changes policy 
By Michael Ashcraft 
■ The Daily Bruin 
U. of California, Los Angelas 

California State U. at Northridge agreed to declare 
its student newspaper a ‘public forum’ and changed 
its policy concerning the publication of controversial 
articles as part of a settlement with a former student 
editor who was suspended for reprinting a cartoon 

some called racist. 
The university agreed to permit publication of con- 

troversial material without the faculty adviser’s per- 
mission unless the material could be obscene, libelous 
or an invasion of privacy. In addition, the settlement 
included $93 in back pay for the editor and removal 
of his two-week suspension from university records. 

James Taranto, former news editor of The Daily 

Sundial, was suspended from his editor’s job in 1987 
after he wrote an opinion piece criticizing the U. of 
California at Los Angeles student publication board 
for its handling of a controversy about an anti-affir- 
mative action cartoon. 

Taranto also reprinted the cartoon, which por- 
trayed a rooster admitted into UCLA through affir- 
mative action. “U.C. Rooster” ignited a student 
protest at UCLA and led to the one-day suspension 
of the 1986-87 Daily Bruin Editor-in-Chief Ron Bell. 

“This serves to call attention to the nationwide 
trend to censor conservatives on campus,” Taranto 
said. He called the settlement “a clear victory for free 
speech.” 

Taranto said he had been punished for his conser- 

vative views, and with the help of the American Civil 
Liberties Union sued the university on the grounds 

that his free speech rights had been violated. 
Cynthia Rawitch, the faculty adviser who suspend- 

ed Taranto, denied the charge of squelching conser- 

vative viewpoints. “There has never been any 
attempt to suggest that student opinions needed to 
be watered down.* 

Taranto called the old policy of checking controver- 
sial stories with the faculty adviser a form of prior cen- 

sorship. When he was suspended for failing to confer 
with the adviser, he made a national issue of his case. 

The civil lawsuit had been scheduled to go to trial in 
June before Taranto settled with the university. 

Bell, who will graduate this year, said the decision 
represents a victory for free speech. “It's a strange 
day when the opinion editor of a newspaper can’t 
print what he strongly feels in his newspaper without 
consulting an adult authority.* 


